До уваги орендодавців земельних ділянок! З 01.01.2024 року вступила в дію нова нормативна грошова оцінка в межах населених пунктів Іршанської територіальної громади (крім Шершнівського старостинського округу)!!!
До уваги орендодавців земельних ділянок!
З 01.01.2024 року вступила в дію нова нормативна грошова оцінка в межах населених пунктів Іршанської територіальної громади (крім Шершнівського старостинського округу)!!!
Відповідно до п. 288.1 ПКУ підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Для визначення розміру орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок (п. 289.1 ПКУ).
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, який відповідно до ст. 23 Закону №1378-IV видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.
Підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (ст. 15 Закону №1378).
Періодичність проведення нормативної грошової оцінки земель (не рідше одного разу на 5 – 7 років) визначено ст. 18 Закону №1378.
Пунктом 5 Типового договору оренди землі, затвердженого постановою КМУ від 03.03.2004 р. №220, передбачено відображення нормативної грошової оцінки земельної ділянки (земельних ділянок) на дату укладення договору.
Розмір орендної плати переглядається, зокрема у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки (земельних ділянок) державної та комунальної власності.
Відповідно до частини першої ст. 73 Закону №280/97-ВР рішення органів місцевого самоврядування є обов’язковими для виконання.
Враховуючи вищевикладене, якщо органи місцевого самоврядування приймають рішення про нову нормативну грошову оцінку землі з урахуванням вимог щодо строку його прийняття та оприлюднення, розмір орендної плати обчислюється із застосовуванням такої нормативної грошової оцінки.
Нагадаємо, що фактичний розмір орендної плати за земельну ділянку встановлюється договором оренди (п. 288.5 ПКУ встановлює лише мінімальний та максимальний розміри такої орендної плати). Отже, зміна цього розміру оформлюється додатковою угодою до договору оренди. Про необхідність укладання якої для перегляду орендної плати йшлося, зокрема, у постанові ВСУ від 02.03.2016 р. № 3-476гс15.
Позиція щодо превалювання норм ПКУ над умовами, встановленими договором оренди, підтримана і постановою ВСУ від 24.01.2018 р. №К/9901/5515/18 (справа №817/206/15). Суд дійшов до висновку, що до моменту внесення до договорів оренди земельних ділянок державної або комунальної власності відповідних змін, норми ПКУ є підставою для перегляду встановлених такими договорами відсоткових розмірів орендної плати.
З огляду на викладене, орендарю доцільно звернутися до органу місцевого самоврядування за місцезнаходженням земельної ділянки, як власника - орендодавця такої земельної ділянки щодо перегляду умов договору в частині розміру орендної плати.